مدیرعامل انرژی سینا خبر داد: بهره‌برداری از فاز نخست توسعه کارخانه ایران تایر تا پایان امسال با تولید ۴ هزار تن تایر


مدیرعامل هلدینگ انرژی سینا از بهره‌برداری از فاز نخست کارخانه ایران تایر در مهدیشهر استان سمنان با ظرفیت تولید سالانه چهار هزار تن تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ انرژی سینا، آئین رونمایی از تامین مالی یک هزار میلیارد تومانی طرح توسعه شرکت تولیدی ایران تایر با حضور مازیار حسینی معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، محمد صادق عظیمی‌فر مدیرعامل هلدینگ انرژی سینا، مدیران عامل شرکت‌های ایران تایر و مالی و سرمایه‌گذاری پیشرو ایران، معاونین هلدینگ انرژی سینا و مدیران عامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاریزما و لوتوس پارسیان در محل سالن جلسات انرژی سینا برگزار شد.

محمد صادق عظیمی فر مدیرعامل هلدینگ انرژی سینا در این جلسه با ابراز خرسندی از انجام این تامین مالی،اظهار کرد: تأمین مالی هزار میلیارد تومانی ایران تایر نشان می‌دهد کار در طرح توسعه این شرکت به شکل مناسبی در حال پیگیری است چراکه برای پیشبرد مطلوب هر پروژه‌ای نیازمند چند رکن هستیم و یکی از مهمترین این ارکان، موضوع تامین مالی مناسب است.

وی ادامه داد: تأمین مالی صورت گرفته در پروژه ایران تایر از چند جهت مطلوب است؛ نخست اینکه در گذشته تامین مالی این پروژه برای نخستین بار در بنیاد مستضعفان، مبتنی بر بازار سرمایه انجام شد. علاوه بر این، سعی شد زمان انتشار اوراق مرابحه این پروژه در یک بازه زمانی مناسب صورت گیرد چراکه انتشار این اوراق در روزهای پایانی سال گذشته می‌توانست به یک شوک در حوزه صنعت و حوزه مسائل مالی تبدیل شود ولی با تدبیر صورت گرفته، این کار در زمان مناسب انجام شد و اوراق مذکور در مهلت قانونی به فروش رفت.

‌وی تأکید کرد: از مجموع یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان موافقت اصولی اخذ شده از سازمان بورس، مبلغ یک هزار میلیارد تومان معادل دو سوم آن، بر اساس رتبه اعتباری خود شرکت، تأمین مالی شده است و همین موضوع ریسک کار برای سرمایه گذاران خرد بازار سرمایه را کاهش می دهد و در عین حال، بار مسئولیت ما را سنگین می‌کند زیرا اگر قرار باشد دوباره شاهد این اتفاق در سطح هلدینگ و بنیاد باشیم، باید بتوانیم شریک خوبی باشیم و به تعهدات خود عمل کنیم.

وی تصریح کرد: تاکنون سیاست‌های توسعه‌ای در پروژه‌های کشور، عمدتا بانک محور بوده است. البته مخالف بانک نیستیم اما با توجه به ظرفیت بازار سرمایه، این بازار می‌تواند بسیاری از گرفتاری‌هایی که امروزه به صورت ناخواسته دچار آن شدیم را برطرف کند. از طرفی با توجه به اولویت شریک کردن مردم در توسعه کشور، جایی بهتر از بورس برای این شراکت واقعی مردم وجود ندارد.

عظیمی‌فر با اشاره به اهمیت صنعت حمل و نقل و تولید لاستیک برای این صنعت گفت: صنعت حمل و نقل حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص می‌دهد که عدد کوچکی نیست و حدود ۹۰ درصد بار صنعت حمل و نقل ما روی حمل و نقل جاده‌ای است. بنابراین خود را باید هم راستا با این موضوع تجهیز کنیم و ضمن اینکه شعار سال هم جهت‌گیری‌های مسیر را به ما نشان می‌دهد. لذا تنها راه حل ما برای برون رفت از وضعیت فعلی، تمرکز بر تولید و تلاش برای افزایش تولید است.

توسعه ایران تایر با هدف افزایش تولید سالانه ۲۵ هزار تن انواع تایر

مدیرعامل هلدینگ انرژی سینا ادامه داد: طرح توسعه شرکت تولیدی ایران تایر به عنوان قدیمی‌ترین تولیدکننده تایر در کشور از سال ۱۳۹۹ با هدف تولید سالانه ۲۵ هزار تن انواع تایر در کارخانه مهدیشهر سمنان کلید خورد.

وی با بیان اینکه این طرح به رغم پیشرفت فیزیکی افزون بر ۳۰ درصدی، با دو مشکل و چالش همراه بود گفت: چالش نخست این طرح، فقدان ساختار مدیریت حرفه‌ای پروژه و چالش دوم، تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح بود.

مدیرعامل هلدینگ انرژی سینا یادآور شد: با وجود اینکه مصوباتی اخذ و سیستم بانکی نیز تعهداتی را پذیرفته بود اما بحث تامین مالی این پروژه مهم به خوبی پیش نرفته بود که خوشبخانه با اقدامی که امروز شاهد رونمایی آن هستیم، کار بزرگی در سطح بنیاد و هلدینگ انجام شد و یک هزار میلیارد تومان از مجموع یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که موافقت اصولی آن از بورس اخذ شده بود، با همکاری شرکت‌های مالی و سرمایه‌گذاری پیشرو ایران،شرکت تولیدی ایران تایر و گروه‌های کاریزما و لوتوس پارسیان، تأمین شد.

افزایش ۲ برابری تولید طبق سیاست‌های جدید بنیاد مستضعفان

عظیمی‌فر گفت: با سیاست های جدیدی بنیاد، هلدینگ انرژی سینا در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای بنیاد قرار گرفته است و طبق چشم‌اندازی که برای خودمان ترسیم کردیم، به دنبال افزایش ۲ برابری تولید در مجموعه هلدینگ انرژی سینا هستیم.

مدیرعامل انرژی سینا با بیان اینکه حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد این افزایش تولید با افزایش بهره‌وری امکان‌پذیر است افزود: بخش دیگر، بحث توسعه است که بر اساس سیاست‌های بنیاد، زمینه‌های توسعه فعالیت‌ها در هلدینگ انرژی سینا را به سمت توسعه هوشمند ناظر بر وضعیت کشور و مزیت‌های رقابتی بنیاد سوق داده‌ایم.

وی در ادامه به برنامه‌های توسعه تامین مالی هلدینگ انرژی سینا اشاره کرد و گفت: در این زمینه، سبدی از روش‌های تامین مالی داخلی و خارجی را مدنظر قرار داده‌ایم. به طور قطع بحث تامین مالی از محل بازار سرمایه صرفاً به پروژه توسعه ایران تایر محدود نخواهد شد و به منظور توسعه ناوگان شرکت حفاری شمال که نیاز اساسی امروز این شرکت است، در سال جاری برای این شرکت انتشار اوراق خواهیم داشت. علاوه بر بحث بازار سرمایه، مشارکت با بانک‌ها و مشارکت در سرمایه‌خارجی در دستور کار قرار داد و مذاکرات آن نیز بسیار خوب پیش رفته است.

اشتغالزایی و جلوگیری از واردات تایرهای سنگین 

در بخش دیگری از آئین رونمایی از تامین مالی یک هزار میلیارد تومانی شرکت تولیدی ایران در بورس اوراق بهادار، امیرشقاقی مدیرعامل این شرکت به تشریح اهمیت، ضرورت اجرا و اهداف کمی و کیفی پروژه توسعه ایران تایر در مهدیشهر سمنان پرداخت و گفت: امروز صنعت تایر کشور و بویژه شرکت ایران تایر در یک پیچ تاریخی و نقطه عطف قرار دارد زیرا سالانه مجموع شرکت‌های داخلی حدود ۲۵۰ هزار تن تایر تولید می‌کنند که سهم ایران تایر از این رقم چیزی حدود ۳۰ هزار تن معادل ۱۳ درصد تولید و فروش تایر در بازار ایران است.

وی ادامه داد: این در حالی است که همزمان سالانه حدود یک و نیم میلیون خودرو توسط خودروسازان داخلی، تولید و روانه بازار می‌شود که این تعداد خودرو به هفت و نیم میلیون لاستیک نیاز دارند. رقبای ما با اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود در مناطق مختلف کشور، به سرعت در حال بدست آوردن سهم بیشتری از بازار تایر کشور هستند و در این بازاری که کشش بسیار بالایی دارد اگر وارد گُود نشویم و طرح‌های توسعه‌ای خود را به منظور تولید لاستیک‌هایی با رینگ‌های بالای ۱۵ و خودروهای سنگین اجرا نکنیم، به طور قطع عقب خواهیم افتاد.

مدیرعامل ایران تایر تأکید کرد: در حوزه تایرهای اتوبوسی و باری یا به اصطلاح تایرهای سنگین نیز، چیزی حدود ۲ میلیون حلقه در سال نیاز بازار است که ۷۰ درصد آن واردات و تنها ۳۰ درصد تولید می‌شود و این در حالی است که صنعت ترانزیت از صنایع پایه و استراتژیک کشور به شمار می‌رود.

امیرشقاقی با بیان اینکه تمام این مسائل اهمیت اجرای طرح توسعه ایران تایر در مهدیشهر سمنان را دو چندان می‌کند، افزود: در حال در کارخانه تهران شرکت ایران تایر با توجه به استفاده حداکثری از فضای سه هکتاری موجود، عملاً جا برای توسعه و نوسازی وجود ندارد و بر اساس این ضرورت، احداث کارخانه جدید در مهدیشهر سمنان در یک فضای ۳۰ هکتاری در دستور کار قرار گرفته است و از همان ابتدا طرح توسعه ایران تایر از عدم وجود یک ساختار مدیریت حرفه‌ای پروژه و تأمین مالی رنج می‌برد.

وی ادامه داد: با سیاست‌های جدید هلدینگ، اجرای طرح توسعه ایران تایر به چند فاز تقسیم شد که در فاز نخست راه‌اندازی کارخانه تا پایان سال ۱۴۰۳ با تولید سالانه چهار هزار تن تایر در دستور کار قرار دارد که این اقدام با انجام موفقیت‌آمیز تأمین مالی هزار میلیارد تومانی به منظور خرید تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز، کلید خورد. در فاز دوم نیز، رسیدن به تولید ۲۵ هزار تن تایر با تامین مالی مناسب از بازار سرمایه، مدمظر قرار دارد تا از محل این اقدام ایران تایر بتواند ۲۰ درصد سهم بازار تایر کشور را بدست بیاورد.

به گفته امیرشقاقی پروژه توسعه شرکت ایران تایر در مهدیشهر سمنان زمینه‌ساز اشتغال یک هزار و ۷۰۰ نفر خواهد بود تا در کنار درآمدزایی، ارتقا سهم بازار، جلوگیری از واردات تایرهای سنگین، به اشتغال جوانان نیز کمک کند.

حجت‌اله برامکی مدیرعامل شرکت مالی و سرمایه‌گذاری پیشرو ایران نیز در این مراسم تامین نقدینگی و منابع انسانی را دو چالش اساسی شرکت‌ها خواند و گفت: در حوزه تامین نقدینگی با توجه به ماموریتی که از سوی هلدینگ انرژی سینا به شرکت پیشرو داده شده بود، موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس رویکرد توسعه‌ای که امروز در دستور کار بنیاد قرار دارد، نیازمند نقدینگی برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای هستیم لذا تأمین مالی طرح توسعه شرکت تولیدی ایران تایر در دستور کار شرکت پیشرو قرار گرفت و خوشبختانه این مهم با وجود تمام سختی‌هایی که در مسیر وجود داشت، به نتیجه رسید.

مدیرعامل شرکت مالی و سرمایه‌گذاری پیشرو ایران ادامه داد: فرایند تأمین مالی شرکت ایران تایر که در مجموعه بنیاد بی‌سابقه یا کم سابقه بوده است، می‌تواند شروع خوبی باشد تا بتوانیم از ظرفیت‌های بازار سرمایه به منظور تأمین نقدینگی بهره ببریم تا از این طریق هم نیاز شرکت‌ها برطرف و هم مشارکت مردم در اجرای پروژه‌ها محقق شود.

در پایان این مراسم نیز، چک تأمین مالی یک هزار میلیارد تومانی شرکت تولیدی ایران تایر به صورت نمادین میان مدیرعامل ایران تایر و مدیران عامل گروه سرمایه‌گذاری کاریزما و لوتوس پارسیان رد و بدل شد.

انتهای پیام/

 

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *