با همکاری موسسه تحقیق و توسعه دانشمند؛
قطران ذغالسنگ ۳ فراخوان فناورانه منتشر کرد


شرکت پالایش قطران ذغالسنگ از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ انرژی سینا به منظور تامین نیازهای خود در تولید محصولات جدید، با همکاری مؤسسه تحقیق و توسعه دانشمند، سه فراخوان‌ فناورانه منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ انرژی سینا، در فراخوان نخست تحت عنوان «بررسی امکان سنجی استحصال کینولین از قطران و محصولات قطرانی» آمده است: قطران حاوی ترکیبات آروماتیک بسیاری است و یکی از ترکیبات ارزشمند و دارای ارزش افزوده بالا موجود در قطران، کینولین است. با توجه به اینکه قطران و محصولات قطرانی به طور متوسط حاوی ۱-۳ درصد کینولین هستند، شرکت پالایش قطران در نظر دارد از این فرصت استفاده کرده و کینولین موجود را استحصال کند.

این فراخوان می‌افزاید: لازم به ذکر است سالانه تقریبا ۱۴۴ هزار تن قطران خام پالایش می‌شود که با در نظر گرفتن حداقل یک درصد کینولین موجود در قطران و محصولات قطرانی، سالانه امکان استحصال ۲۰۰ تن كينولين فراهم است.

فراخوان دوم این شرکت نیز به «مطالعه خوراک‌های جایگزین و فناوری‌های نوین به منظور استحصال از پیچ قطرانی» اختصاص دارد که در این فراخوان آمده است: در طی سال‌های اخیر شرکت قطران ذغالسنگ، علاوه بر پالایش قطران خام و استحصال پیچ موجود در آن، فرآورده های نفتی و پتروشیمی را نیز بررسی کرده و توانسته بخشی از این فرآورده‌ها که حاوی ترکیبات و مشخصات مشابه پیچ قطرانی هستند را شناسایی کرده و این ماده ارزشمند را استحصال کند.

در ادامه این فراخوان یادآور شده است: در حال حاضر شرکت پالایش قطران ذغالسنگ در نظر دارد جهت افزایش تولید این محصول خوراک‌های نفتی و یا خوراک‌های هیدروکرینی دیگر را نیز بررسی و با استفاده از فناوری‌های نوین بتواند قیر پیچ بیشتری از این خوراک‌های جایگزین استحصال کند.

«شبیه‌سازی عددی و فرایندی راکتور تولید پیچ به منظور افزایش راندمان تولید» دیگر فراخوان فناورانه شرکت پالایش قطران ذغالسنگ به شمار می‌رود که در چکیده آن آمده است: قطران خام یک مخلوط پیچیده و حاوی بیش از ۳۵۰ ترکیب آروماتیک است. از پالایش و تقطیر قطران خام، محصولات گوناگونی مانند نفتالین، کروزوت، پیچ قطرانی و روغن سنگین و سایر روغن‌های آروماتیک بدست می‌آید که پیچ از لحاظ مقدار، اصلی‌ترین ترکیب تولید شده از قطران بوده و در حدود ۵۰ درصد از وزن قطران را تشکیل می‌دهد.

این فراخوان می‌افزاید: در ابتدای فرایند پالایش قطران ذغالسنگ، بخش سنگین جداسازی شده و به راکتور از نوع Plug جهت انجام فرایند پلیمریزاسیون و تنظیم بهبود کیفیت پیچ انتقال می‌یابد. این راکتور در فشار و دمایی به ترتیب برابر با barg2 و ۳۵۰ سانتی‌گراد انتقال می‌یابد. در حال حاضر با توجه به ماهیت این مواد و شرایط فرآیندی، پس از مدتی ذرات کک در بدنه راکتور تشکیل می‌شود که این امر موجب اختلال در فرآیند تولید و در نتیجه توقف تولید می‌شود.

در بخش پایانی فراخوان سوم شرکت پالایش قطران ذغالسنگ اصفهان آمده است: این شرکت در نظر دارد با احرای طرح شبیه‌سازی این راکتور بتواند زمان و نرخ کک‌گذاری در راکتور را پیش‌بینی کند و همچنین در صورت امکان با بهینه‌سازی شرایط فرایندی، کک‌گذاری در راکتور را به تعویق اندازد.

علاقمندان برای دریافت RFP طرح‌ها، ثبت نام در فراخوان و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت بنیاد تک به نشانی bonyadtech.ir مراجعه نمایند.

بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *