سکوی حفاری دریایی سحر ۱ شرکت حفاری شمال، وابسته به هلدینگ انرژی سینا، پس از پایان عملیات بازسازی و تعمیرات اساسی، به منظور انجام مأموریت جدید، عازم میدان گازی پارس جنوبی شد.
به گزارش روابط عمومی انرژی سینا، روحاله عبدی سرپرست شرکت حفاری شمال با اعلام این خبر گفت: سکوی حفاری سحر ۱ پس از ۱۳ سال فعالیت مستمر در میادین هیدروکربنی خلیج فارس و حفاری بیش از پنج هزار متر و تکمیل افزون بر ۳۰ حلقه چاه نفتی و گازی، مطابق قوانین بینالمللی شناورها جهت انجام بازسازی و تعمیرات اساسی در ۲۷ خردادماه سال جاری وارد حوضچه خشک مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در بندرعباس شد.
وی افزود: این سکو طبق برنامه از پیش تعیین شده توسط متخصصان ایرانی و به صورت کاملاً بومی مورد بازسازی و تعمیرات اساسی قرار گرفت و عصر امروز ۳۰ آبان ۱۴۰۳ به منظور انجام مأموریت جدید، به سوی فاز ۱۹ میدان گازی پارس جنوبی عزیمت کرد.
به گفته عبدی، پروژه بازسازی و تعمیرات اساسی سکوی سحر۱ با برآورد زمانی ۱۲۰ روز کاری و برآورد مالی ۱۲.۵ میلیون دلار در شرایط سخت و گرمای طاقت فرسای منطقه بندرعباس به همت متخصصان ایرانی و به صورت ۱۰۰ درصد داخلی و با اشتغال بیش از ۲۴ هزار نفر/روز انجام شد این در حالیست که پروژههای مشابه با این حجم کار در کشورهای همسایه بعضاً هزینهای بالغ بر حداقل ۲ برابر و زمانی بیش از ۳ برابر زمان صرف شده برای سکوی سحر یک میتواند داشته باشد.
سرپرست شرکت حفاری شمال در خصوص مأموریت جدید سکوی حفاری سحر یک در میدان گازی پارس جنوبی نیز گفت: مأموریت جدید این سکو شامل حفاری ۹ حلقه چاه اینفیل در فاز ۱۹ پارس جنوبی با هدف کاهش ناترازی گاز در کشور است.
بر اساس این گزارش، در پروژه بازسازی سکوی سحر۱ بالغ بر ۱۰ هزار مترمربع و ۱۱۰ تن آهنکاری و جوشکاری (معادل ۳۵ درصد بدنه سکو)، هفت هزار و ۵۰۰ متر مربع خزهزدایی، هزار تن تمیزکاری، حدود ۵۰ هزار متر مربع سند بلاست و ۱۵۰ هزار متر مربع رنگآمیزی (معادل ۷۵ درصد کل سکو) انجام گرفت.
همچنین بیش از ۲۰ هزار دیا اینچ تعویض لوله معادل ۶۰ درصد کل پایپینگ سکو تعویض شد و جهت اخذ گواهینامههای مربوطه بالغ بر چهار هزار نقطه ضخامت سنجی، سه هزار متر تست تَرَکیابی، هزار متر تست وکیوم و دو هزار متر تست آلتراسونیک انجام گرفته است. در بخش کمپ استراحت پرسنل این سکو نیز تغییرات اساسی صورت گرفت که ۸۰ درصد کل کمپ و ۲۰ درصد حجم قرارداد تعمیرات اساسی را شامل میشود.
در بخش تعمیرات اساسی، موتورهای اصلی سکو توسط شرکت دانش بنیان تعمیر اساسی و بخش عمده (بیش از ۷۵ درصد) شیرهای فشار قوی و اصلی سکو سرویس یا تعویض شدند.